Haberler / İNTERNETTEKİ REKLAMLARDA ANAHTAR KELİME(ADWORDS) KULLANIMI AÇISINDAN HAKSIZ REKABET
Telefon: 05376486475
İNTERNETTEKİ REKLAMLARDA ANAHTAR KELİME(ADWORDS) KULLANIMI AÇISINDAN HAKSIZ REKABET
İNTERNETTEKİ REKLAMLARDA ANAHTAR KELİME(ADWORDS) KULLANIMI AÇISINDAN HAKSIZ REKABET

Ä°NTERNETTEKÄ° REKLAMLARDA ANAHTAR KELÄ°ME(ADWORDS) KULLANIMI AÇISINDAN HAKSIZ REKABET

Ä°nternet kullanımı günümüz itibariyle büyük kitlelere ulaÅŸmıştır ve internet insanlar için vazgeçilmez bir ihtiyaç olmuÅŸtur. Artık geçmiÅŸteki gibi sadece bilgisayar aracılığıyla deÄŸil akıllı telefonlar aracılığıyla da interneti kullanabilmek mümkün hale gelmiÅŸtir. Ä°nternetin insanlara saÄŸladığı bilgiye kolay ulaÅŸabilme avantajı bir kenara bunun yanında büyük bir gelir kapısı da olmuÅŸtur. Ä°nternet ortamında büyük bir reklam pazarı oluÅŸmuÅŸ bulunmaktadır ve internet ortamındaki reklamlarda da iltibas olması mümkündür.

Ä°nternetteki iltibas konusunu deÄŸerlendirmek için öncelikle G....e gibi firmaların reklamlarda kullandığı anahtar kelime(adwords) sistematiÄŸini anlamak gerekir. Anahtar kelime reklamcılığında, internet kullanıcısı tarafından arama motoruna girilen anahtar sözcükler, bu sözcüklere baÄŸlı ilgili reklamların görünmesine yol açmaktadır. Bu sistemde kullanıcı tarafından girilen kelimeler, arama motoru tarafından reklam veren kiÅŸinin markasıyla ilgili verdiÄŸi anahtar kelimelerin eÅŸleÅŸmesi söz konusu olur. Reklam veren kiÅŸi kendisine ait olmayan tescilli bir markayı veya fantastik bir anahtar kelime seçebilir. Haksız rekabet açısından ise baÅŸkasına ait tescilli markayı kullanmak hukuki ihtilaflara neden olabilir. Hukuki deÄŸerlendirmede ise reklam veren, internet kullanıcısı, internet reklam sistemi sahibi birlikte deÄŸerlendirilmelidir.

Ortalama internet kullanıcısı, G.....e gibi reklam sistemi sahibi sitelerde bir marka aradığında ne tür bir beklenti içerisinde olduÄŸu ve çıkan sonuçlardaki içeriklerin aradığı markayla bağı olup olmadığını bilebilecek derecededir. G.....e gibi sitelerde istediÄŸiniz içerikle ilgili olmayan birçok içeriÄŸin karşınıza çıkması aÅŸikardır. Reklam veren reklam metninde baÅŸkasına ait markayı kullanmadan sadece o markanın kılavuz fonksiyonundan yararlanıyorsa, mevcut deÄŸerlendirmeler ışığında marka hakkına bir tecavüz yoktur. Ancak burada belirtmek gerekir ki, anahtar sözcüklerin ticari etki yaratacak ÅŸekilde kullanılması marka sahibinin hakkına tecavüz anlamına gelir. Ortalama internet kullanıcısı karşısındaki görüntüde hangi iÅŸaretin ne anlama geldiÄŸini bilerek, bilinçli bir ÅŸekilde kendi çıkarına en uygun siteye yönelip, ticari faaliyetini orda gerçekleÅŸtiriyorsa da haksız rekabetten bahsedilemez. Buna iliÅŸkin olarak markanın reklam fonksiyonu açısından deÄŸerlendirmeye göre, bir baÅŸkasına ait markanın aynısının arama motoru reklamcılığında kullanılması anahtar olarak kullanılan markaya zarar vermemektedir.

Yargıtay’ın bir kararında davacı vekili davalının p... anahtar kelimesi kullanılarak kendi reklamlarını yaptığını, bu adrese p... kelimesi girildiÄŸinde, sponsor baÄŸlantı altında davalının internet adresi olan www.i.......com adresinin listelendiÄŸini, bu baÄŸlantıya tıklandığında davalının internet sitesinin açıldığını ileri sürerek dava açmıştır. Yerel mahkeme de kararında iltibas olduÄŸunu kabul etmiÅŸ ve bu karar Yargıtay tarafından onaylanmıştır.

BaÅŸka bir Yargıtay kararında ise yerel mahkemece dosya kapsamına göre davacıya ait olan ve onun tescilli markasını teÅŸkil eden "... ..." ibaresinin G.....e arama motorunda arandığında, arama sonucunda davalıya ait internet sitesi olan "www......." sitesinin, "Türkiye'nin ...Sitesi-......" tanıtıcı baÅŸlığı altında ve davacıdan önce sayfada ilk sırada çıktığı belirlenmiÅŸtir. Yerel mahkeme iltibasın varlığını belirlemiÅŸ ve hizmet verenin arama motorlarında davacının markalarının davalı tarafından anahtar kelime olarak kullanımının ve arama motorlarında davalının internet sitelerine yönlendirme ve sponsor baÄŸlantı verilmesinin önlenmesine karar verilmiÅŸtir. Yargıtay da bu kararı onamıştır.

 

WhatsApp Destek